Release Notes CAB Plan oktober

I CAB Plan-versionen för oktober hittar du ett antal förbättringar och nya funktioner. Bland annat kan man du nu uppdatera CABAS-kalkylen med foton från CAB Plan. Nedan kan du läsa mer ingående om den nya versionen.

Länkar till Release notes finns efter läsning i notifieringslistan uppe till höger.

Sammanfattning Release notes CAB Plan oktober

  1. Synkronisering av foton mellan CABAS och CAB Plan
  2. Egna statusar samt reservdelsstatus i flödesvisningen
  3. Visning av ärenden med start- och klardatum för en viss avdelning i flödesvisningen
  4. Genväg till vilka statusar som skall visas i flödesvisningen
  5. Möjlighet att välja om frånvaro skall vara betald ledighet eller inte
  6. Lättare att se hur mycket som är överbokat
  7. Markera en skadebesiktning som ”Ej gjord”
  8. Ny guide för att skapa nya avdelningar och resurser
  9. Ny rapport för olika typer av arbete

Synkronisering av foton mellan CABAS och CAB Plan

Nu uppdateras CABAS-kalkylen med foton som har tagits under reparationen och lagts in i CAB Plan-ärendet. För att foton skall skickas med till försäkringsbolaget måste du aktivt markera dessa i övre vänstra hörnet. I annat fall läggs de enbart till i kalkylen som information. För detta krävs att ”Uppdatera från CAB Plan när kalkyl öppnas” (i Grunddata-Cabas-Organisationsinställningar) är påslagen.

Egna statusar samt reservdelsstatus i flödesvisningen

Egna statusar samt reservdelsstatusar kan nu inkluderas när du gör en favoritsökning i flödesvisningen.

Visning av ärenden med start- och klardatum för en viss avdelning i flödesvisningen 

Om du skapar en favorit i flödesvisningen där du sedan väljer (1) en avdelning och att du (2) vill se med start- eller klardatum så kommer du kunna se alla ärenden som har ett arbete som ska starta eller vara klart den valda dagen.

Genväg till vilka statusar som skall visas i flödesvisningen

Det finns nu en genväg till inställningarna för statusar i flödesvisningen. Du hittar den genom att klicka på kugghjulet i övre högra hörnet i fliken Flödesvisning.

Möjlighet att välja om frånvaro skall vara betald ledighet eller inte

När du lägger en frånvaro på en resurs eller avdelning så kan du välja att ledigheten ska vara lönegrundande. Om du väljer det så kommer frånvaron att reducera den schemalagda arbetstiden.

Lättare att se hur mycket som är överbokat

Tidigare så har bokningsstapeln för en dag visats som röd oavsett hur många timmar som överbokats. Nu kommer du att kunna se skillnad på stapeln samt om det är överbokat 5%, 5-10% eller över 10% av den totala tiden.

Markera en skadebesiktning som ”Ej gjord”

Nu kan du sätta statusen ”Ej gjord” på bokningar i skadebesiktningskalendern. Detta för att lättare kunna se när t.ex. fordonsägaren inte kom till den avtalade tiden. Väljer du statusen så visas bokningen med röd färg i kalendern.

Ny guide för att skapa nya avdelningar och resurser

För att förenkla skapandet av nya avdelningar så finns det numera en guide att tillgå i grunddatafliken. Du väljer där vilken eller vilka typer av avdelningar du vill skapa och följer sedan guiden.

Ny rapport för olika typer av arbete

På bokningsscheman i Grunddata-Bokningsscheman kan du skapa och lägga till egna arbetstyper. Detta innebär att du har möjlighet att se hur många timmar du lagt ner på t.ex. glasarbete. Rapporten finns tillgänglig i menyn för CAB Plans rapporter, för att komma åt rapporten måste du först logga in med ditt vanliga användarnamn och lösenord. För tillfället så finns det ny data tillgänglig varje måndag morgon men i framtiden är målet att informationen ska uppdateras dagligen.